Ella Brik: nieuwe grenzen verkennen

Wat motiveert jonge professionals om te excelleren in hun werk? En hoe vinden ze het om te werken voor een groot, wereldwijd bedrijf als Prologis? In een serie onderzoeken we de drijfveren en ervaringen van jonge Prologis-talenten. 

In deze aflevering staat marketing- en communicatiemanager Ella Brik (27) centraal. Ze trad in 2015 bij Prologis in dienst met als opdracht het Duitse marketingteam te versterken met haar creatieve ideeën. In het voorjaar van 2019 spraken we met Ella over de passies in haar leven, haar werk bij Prologis en de uitdagingen die dat met zich meebrengt. 

Om maar met de deur in huis te vallen – waar liggen je passies? 
Ella neemt een slok van haar koffie en heeft haar antwoord al klaar. “Ik ben gek op reizen, en vooral met m’n rugzak,” zegt ze. Het ontdekken van nieuwe culturen en bestemmingen, kijken naar mensen en nieuwe gerechten proberen vindt ze geweldig. Haar belangstelling voor reizen heeft waarschijnlijk met haar achtergrond te maken. “Ik ben geboren in Kazachstan. Toen ik 3 was, zijn we naar Duitsland verhuisd en nu woon ik in Düsseldorf. Maar ik heb nog steeds een sterke band met mijn vaderland,” zegt ze.

Haar wortels hebben grote invloed op haar kijk op het leven. “Kazachstan bestaat uit twee werelden,” legt ze uit. “Astana, de hoofdstad, is van een kleine stad uitgegroeid tot een hypermoderne wereldstad.” En daarnaast is er het platteland, waar haar grootouders wonen. “Ze leiden een eenvoudig leven, in een klein boerendorp. Ik ben er graag; ik kom er helemaal tot rust en bekijk de wereld dan door andere ogen. Ik denk dat die achtergrond me een heel open blik op de wereld geeft.”

Wanneer begon je avontuur bij Prologis?
“Het is inderdaad een behoorlijk avontuur!” lacht Ella. “Het begon in februari 2015, eigenlijk bij toeval.” Ze wilde graag een trainee-programma doen bij een groot bedrijf, toen haar oog op een advertentie van Prologis viel voor een functie bij Marketing & Communications. “Het klonk als een mooie uitdaging, met interessant werk en prima carrièrekansen. Tijdens het sollicitatiegesprek voelde ik direct een goede klik met de mensen van de marcom-afdeling. En ik vond de opdracht mooi: nieuwe marketingtools en een nieuwe online positionering voor Prologis ontwikkelen.”

Hoe vind je het om bij Prologis te werken?
Ella pakt een tijdschrift van tafel, bladert het zoekend door en zegt dan: “Ik heb vrienden die in de mode werken. Dat lijkt allemaal heel cool, maar de meesten hebben maar een beperkte taak, bijvoorbeeld het verzorgen van de online aanwezigheid van een klein deel van het bedrijf. Terwijl ik bij Prologis echt dingen doe die impact hebben. We zijn een klein team, maar wel met wereldwijde verantwoordelijkheid. En we doen grote projecten, op mondiale schaal. We managen het hele marketing pakket voor vier geografische markten. Bij Prologis heb ik ervaren dat je als jong talent van meet af aan de kans krijgt om de verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen projecten. Je bent deel van een klein, dynamisch team, neemt deel aan meetings, organiseert evenementen en je wordt intensief gevolgd en gecoacht. Het werk is heel afwisselend en het geeft veel voldoening.” 

Hoe zie je je rol bij Prologis? 
“Als marketeer ben je de artiest die de beleving van de klant helpt creëren,” legt Ella uit. “Je begint bij elk project met een leeg vel papier waarop je alles kunt tekenen. Voordat ik bij Prologis in dienst kwam, wilde ik altijd in de cosmetica of de mode werken, maar nu weet ik dat het veel spannender is om een warehouse te vermarkten. Hoe presenteer je de verschillen? Waar leg je de accenten? Dat is echt een uitdaging, en je moet echt creatief zijn om met goede ideeën te komen.” Inmiddels heeft ze bij Prologis veel ervaring opgedaan met sterk uiteenlopende projecten. Zo was ze verantwoordelijk voor de presentatie van Prologis op Expo Real en begeleidde ze tal van briefings en pitches voor bureaus die met Prologis werken. Met al die ervaringen heeft ze haar veelzijdigheid en creativiteit als marketeer aanzienlijk kunnen versterken. 

Even doorgaand op je vak van marketeer – zijn er specifieke cases of campagnes die je inspireren?
Ella pakt het tijdschrift weer op en legt het open bij een advertentie. “Kijk, dat is Mercedes.” Ze bewondert de transformatie die het merk de afgelopen vijf jaar heeft doorgemaakt. Mercedes veranderde het imago van een merk voor oudere, blanke Duitse mannen naar een jonger, frisser merkgevoel, met Nicki Minaj in commercials waarin ze spraaksturing gebruikt. In Duitsland is deze nieuwe benadering een groot succes. Een vergelijkbare ontwikkeling zie je momenteel bij Prologis, aldus Ella. “Prologis verjongt zijn merk en daarmee verandert ook de marketing. Geautomatiseerde hulpmiddelen worden steeds belangrijker en daarom hebben we ook zelf een digitale tool ontwikkeld. We willen onze benadering ook persoonlijker maken. Ik denk dat we met de dingen die we nu doen en ontwikkelen op een dag de Mercedes van onze eigen sector worden – als we dat al niet zijn.”
 

Related Features