Groen maatwerk: de nieuwe generatie CO2-neutrale distributiecentra

Langlopende relaties zijn meestal niet voor niets langlopend. Als toekomstgericht ontwikkelingsbedrijf en vastgoedeigenaar met een langetermijnhorizon investeert Prologis stevig in zijn relaties met een gevarieerde klantenkring. We bieden ze niet alleen de ruimte voor een efficiënte bedrijfsvoering, we werken ook nauw met ze samen aan waardetoevoegende initiatieven die zowel hun groei- als hun milieu-ambities ondersteunen.

Een nieuwe generatie logistiek vastgoed

We hebben in het Duitse Muggensturm recentelijk een wel heel bijzondere faciliteit opgeleverd voor onze Europese klant L’Oréal. Met een oppervlak van maar liefst 101.000 vierkante meter (het grootste warehouse van L’Oréal wereldwijd) is het echter niet zozeer de grootte die opmerkelijk is, maar meer het feit dat het is ontworpen met het oog op permanent CO2-vrije exploitatie.

Met een omvang van 18 hectare bedient deze nieuwe hubfaciliteit de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse markten van L’Oréal. Duurzaamheid was het uitgangspunt van het ontwikkelingsproject, van het eerste ontwerp tot en met de dagelijkse bedrijfsvoering. De functionaliteit is volledig afgestemd op de logistieke normen van vandaag en morgen. De activiteiten in het distributiecentrum draaien op duurzame energie. Regenwater wordt gebruikt voor bewatering van groenzones, het schoonmaken van de bedrijfshallen en het spoelen van de toiletten. Het gebouw is ook uitstekend geïsoleerd en voorzien van energiebesparende LED-verlichting. Op de daken zijn zonnepanelen aangebracht met een gezamenlijk vermogen van 2 megawatt.

Tijdens de bouw besteedden we veel aandacht aan de kenmerkende eigenschappen van de natuurlijke omgeving en de locatie zelf. In overleg met de gemeentelijke overheid troffen we ook beschermde voorzieningen voor de lokale fauna, met name voor de veldleeuwerik, die in dit landschap thuishoort. Verder creëerden we 30.000 vierkante meter extra groene leefruimte voor planten, vogels en insecten – op het dak van het distributiecentrum. 

De waarde van de band met de klant

We hebben inmiddels een stevige track-record opgebouwd op het vlak van relatiebeheer en milieuprogramma’s. Een van de redenen dat dit CO2-neutrale samenwerkingsproject zo goed uitpakte is dat onze duurzaamheidsstrategie nauw aansluit bij de hoge milieunormen die L’Oréal zelf heeft gesteld. En een net zo belangrijke factor is de langlopende relatie die we door heel Europa met deze klant onderhouden. L’Oréal waardeert het zeer dat we ze snelle toegang bieden tot hun grootste markten en dat we ze daarnaast ondersteunen met flexibele, duurzame oplossingen voor hun logistieke behoeften. De keuze voor Prologis als leverancier van hun nieuwe distributiecentrum was daarom snel gemaakt.

De cosmeticagigant heeft zijn Europese voetafdruk bij ons in de loop der jaren aanzienlijk uitgebreid. Het begon allemaal in 2006 met zo’n 35.000 vierkante meter; een oppervlak dat inmiddels is verviervoudigd tot ruim 140.000 vierkante meter. We hebben het bedrijf bij elke groeistap ondersteund, eerst bij de vestiging van distributiepunten voor Zuid-Europa (Vémars) en Oost-Europa (Praag), en nu in Noord-Europa Midden-Europa bij Muggensturm. Deze state-of-the-art locatie zet een nieuwe norm voor toekomstige projecten en versterkt de voorhoedepositie van de klant in zijn sector.

Related Features