Opslag en werkplaats voor Opera van Göteborg

Achter de gevel van opslagcentrum DC2 op Gothenburg Park II in het Zweedse Torslanda gaat een verrassende logistieke oplossing schuil. Hier biedt Prologis opslag aan een gerenommeerde huurder: het operahuis van Göteborg. Met bijna 9.000 vierkante meter opslag- en werkplaats geeft de ruimte invulling aan de logistieke behoeften van het thuistheater van het operagezelschap in het centrum van Göteborg, waar de vele voorstellingen en repetities plaatsvinden. 

Het begon allemaal twee jaar terug, toen de Opera van Göteborg plotseling werd geconfronteerd met de huuropzegging van de vorige opslaglocatie – 5.000 vierkante meter opslag, tot de nok gevuld met decorstukken, kostuums en rekwisieten van voorstellingen door de jaren heen.

Overtuigde locatiekeuze

Håkan Jönsson, hoofd Facilitymanagement, en Peter Strand, teamleider Logistiek, speelden een sleutelrol bij de koortsachtige zoektocht naar nieuwe ruimte, die uiteindelijk werd gevonden in een nieuwbouw distributiecentrum van Prologis in Torslanda, op Gothenburg Park II. De nieuwe locatie bood bijna 9.000 vierkante meter open ruimte, met een vrije hoogte van bijna 12 meter.

“We vielen voor de lichtkoepels,” zegt Jönsson lachend. “Daglicht was een groot pluspunt ten opzichte van de andere locaties die we bekeken. Maar de doorslaggevende factor was zonder meer de manier waarop het team van Prologis met onze vragen en ideeën omging. Ik kan me niet herinneren dat we ‘nee’ of ‘kan niet’ hebben gehoord toen we ons verlanglijstje voorlegden.”

“We kunnen eigenlijk alleen maar positieve dingen vertellen over de mensen van Prologis,” bevestigt Peter Strand. “Ze lieten aan alles merken dat ze ons graag wilden helpen en ze waren vanaf het begin een fantastisch klankbord voor de ideeën en oplossingen die we voorstelden.”

Beter dan verwacht

Het gebouw was groter dan in eerste instantie was gepland, maar achteraf zijn Jönsson en Strand heel blij dat ze de keuze voor een grotere ruimte hebben gemaakt. De huurtermijn is 20 jaar, met het oog op bescherming van de investeringen die het operahuis zelf in het gebouw doet.

“We zagen de mogelijkheden, maar het is beter uitgepakt dan we dachten,” legt Strand uit. Hij werkte hard aan de opzet van een logistiek concept dat ervoor zorgt dat de neiging om dingen te bewaren op termijn niet tot problemen leidt. “Het gaat erom dat je goed doordachte werkwijzen en systemen ontwikkelt voor wat je opslaat, en hoe. Maar het is ook zaak een prettige werkomgeving te verzekeren, waarin je efficiënt kunt werken.

“In de nieuwe opzet kost een opdracht die vroeger een dag vergde nog maar enkele uren,” vervolgt Strand. “We maken dankbaar gebruik van alle laadperrons, zodat we drie vrachtwagens tegelijk kunnen afhandelen. Dat zorgt niet alleen voor meer efficiency, maar ook voor minder stress.”

Meer dan een opslagruimte

Het gebouw is zowel opslag als werkplaats voor alles wat er komt kijken bij de decoropbouw van een voorstelling: timmer- en schilderwerk en een complete metaalbewerkingsafdeling, met een eigen ventilatiesysteem. De hele indeling en inrichting is door het operahuis bedacht, ontworpen en uitgevoerd, in nauwe samenwerking met het team van Prologis in Göteborg, een klus die inmiddels bijna voltooid is.

De maatvoering van het gebouw maakt het mogelijk complete decors te bouwen van 20 meter breed en diep, en bijna 9 meter hoog. Dat is ideaal voor een operahuis met een zo groot en divers repertoire. Vroeger moesten alle decors op de plaats van uitvoering worden gebouwd, geen sinecure als je bedenkt dat het podium zes dagen per week in gebruik is voor repetities en andere voorstellingen.

“De grote ruimte is een enorm voordeel,” zegt Jönsson. “Vorige week hebben we een aantal van Covent Garden gehuurde decorstukken in elkaar gezet voor de uitvoering van “Cavalleria Rusticana”. Zo konden we bijvoorbeeld een groot draaiend podium met een diameter van 15 meter testen alvorens het in het theater op te bouwen.”

Verdere ontwikkelingen

Hoewel alles nu klaar is en werkt, worden er alweer nieuwe plannen gesmeed. De technici kijken  momenteel of ze ergens in het gebouw een plek kunnen vinden om de belichting te ontwikkelen voor een productie die op tournee gaat. Als je die belichting vooraf zou kunnen uitwerken en testen, zou je veel tijd kunnen besparen en veiliger kunnen werken op de plek van uitvoering.

“Op dit moment onderzoeken we akoestische verbeteringen, een hele uitdaging in een open ruimte van 9.000 vierkante meter met een plafondhoogte van 12 meter. En er staan nog een hele trits andere dingen op stapel. Misschien komt het nooit helemaal af,” zegt de vrolijk glimlachende Jönsson.

 

Related Features