• Acquisitie ter waarde van €1.585 miljard namens het Prologis European Logistics Fund (PELF) van 128 gebouwen en zes te ontwikkelen logistieke projecten in stedelijke en aanvoerlocaties
  • Toevoeging van 1,14 miljoen vierkante meter aan logistiek vastgoed
  • Vastgoed in zeven landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen en Spanje

Prologis, Inc., de wereldwijde leider in logistiek vastgoed, kondigde vandaag aan dat het een portefeuille van 128 logistieke gebouwen en zes nieuw te ontwikkelen projecten heeft aangekocht van toonaangevend last-mile operator Crossbay. Hiermee voegt Prologis in totaal 1,14 miljoen vierkante meter toe aan de Europese portefeuille.

Barendrecht, Rotterdam Prologis Crossbay acquisition

Foto: Aangekochte faciliteit in Barendrecht, Rotterdam.

De transactie (ter waarde van €1.585 miljard) namens het Prologis European Logistics Fund (PELF) is in lijn met de investeringsstrategie van het fonds om de stedelijke infill-vastgoedportefeuille uit te breiden. Na de overname zal deze portefeuille ongeveer 54 procent beslaan.

“Deze acquisitie benadrukt ons voortdurende vermogen om onze klanten hoogwaardige stedelijke logistieke locaties en kansen te bieden die in hun groeibehoeften voorzien”, zegt Ben Bannatyne, President bij Prologis Europe. “Met de aanhoudende groei van e-commerce worden locaties nabij dichtbevolkte gebieden steeds belangrijker voor onze klanten.”

Belangrijkste Infill locaties

De nieuwe vastgoedlocaties – gelegen in de belangrijkste Europese markten – stellen Prologis in staat om in de behoeften van hun klanten te voorzien. Het vastgoed bevindt zich in:

• Italië (Rome en Milaan)
  • Nederland (Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam)
  • Spanje (Madrid en Barcelona)
  • Duitsland (Nuremberg en Berlijn)
  • Frankrijk (Parijs)
  • België (Brussel)
  • Polen (Lodz)

Omdat 85% van de nieuwe gebouwen zich dichtbij grote stadscentra bevinden, biedt de portefeuille de mogelijkheid om gebieden met meer dan een miljoen inwoners te bedienen in ongeveer 30 minuten. De gebouwen zijn voor 95% verhuurd, wat zorgt voor een uitbreiding van meer dan 100 nieuwe klanten.

“De aankoop van ongeveer 300.000 vierkante meters in de Benelux met de focus op metropolen Amsterdam, Rotterdam en Brussel, stelt ons in staat onze klanten nog beter te bedienen door in te spelen op de groeiende behoefte aan stadsdistributie en duurzame ‘last mile’ bezorging. We vinden het geweldig om op deze manier onderdeel te zijn van de groei van onze klanten”, zegt Sander Breugelmans, Senior Vice President, Regional Head Noord-Europa bij Prologis.

“Dat we deze verkoop hebben gerealiseerd tegen de overeengekomen waarden, ondanks de steeds uitdagender wordende macro-economische omstandigheden, is een weerspiegeling van de kwaliteit van de portefeuille en stelt ons in staat om sterke rendementen voor onze investeerders te kristalliseren”, zegt Marcus Meijer, CEO van MARK, de pan-Europese investeringsmanager van €10 miljard achter Crossbay.

Bij deze transactie werd Prologis geadviseerd door Clifford Chance en JLL. MARK werd geadviseerd door Jones Day, CBRE and Eastdil.

LATEN WE BEGINNEN

Elke connectie begint met een gesprek. Ons team staat klaar om te helpen.