De pandemie heeft de veranderingen in de retail versneld, wat aanzienlijke gevolgen heeft voor het logistieke vastgoed. In deze editie bekijken we de intensiteit van de gebruiksverhouding tussen e-commerce en fysieke verkoop, onderzoeken we de supply chain-patronen van zwaar getroffen retailers en geven we een mid-kwartaalupdate over de activiteiten en de utilization van klanten in de VS. De bevindingen op deze drie gebieden dragen bij aan de dynamiek van logistiek vastgoed tijdens de herstelfase van de pandemie.

  • De pandemie heeft de ontwikkeling van de detailhandel versneld. De Amerikaanse e-commerce-penetratie steeg van 15% eind 20191 naar meer dan 25% in april 2020, waardoor de adoptie een aantal jaren werd vervroegd. Prologis Research schat de penetratie voor 2020 als geheel op bijna 20%, tegenover een voorspelling van 16,9% vóór de pandemie.
  • E-commerce vereist meer dan 3x de logistieke ruimte van de fysieke verkoop, volgens de gegevens van 2019. De aanhoudend hoge ratio ondersteunt de behoefte aan extra e-fulfilment-ruimte als de e-commerce-penetratie tijdens de Stay-at-Home Economy-fase blijft toenemen.
  • De verstoring van de fysieke omgeving zou weinig invloed moeten hebben op de logistieke vraag en het logistieke aanbod. Retailers die onlangs faillissementen hebben aangekondigd2 vertegenwoordigen een zeer klein deel van de logistieke vraag, en hun distributiecentra bevinden zich verder van de populatiecentra. Deze retailers hebben samen slechts 20 bps bezettingsgraad in de Amerikaanse logistieke vastgoedmarkt.
  • De meeste klanten hebben hun activiteiten op COVID-19 aangepast. Ongeveer 2/3 van de respondenten heeft operationele veiligheidsmaatregelen getroffen, inclusief gespreide ploegendiensten, en ongeveer 5% van de respondenten meldt dat ze hun activiteiten hebben gestaakt.

Conclusie
Voor klanten kan het momentum om te reageren op het versoepelen van de logistieke vastgoedmarktomstandigheden kort zijn. Een herstellende IBI wijst op een potentieel snelle terugkeer naar groei voor logistieke gebruikers, terwijl e-commerce waarschijnlijk cruciaal blijft voor het genereren van inkomsten, zelfs als samenlevingen weer opengaan. In plaats daarvan zou een groot deel van de detailhandel kunnen overgaan tot meer ruimte-intensieve e-fulfilmentactiviteiten.

Dirk Sosef, European Vice President Research and Strategy van Prologis: "Terwijl het laatste onderzoek zich richt op de Amerikaanse markten, kan, nu de samenlevingen zich in heel Europa heropenen, een soortgelijke vraagontwikkeling worden waargenomen als in de Amerikaanse E-fulfilment supply chains. Ook in Europa moeten zij die gelijke tred houden met de voortdurende groei van de onlineverkoop. Deze groei was een trend van voor de COVID-19-pandemie en deze heeft dit in de hele regio alleen maar versneld, waardoor de adoptie een aantal jaren werd vervroegd. Net als in de VS hebben we een toename gezien van het aantal retailers dat in gebreke blijft, maar de diverse vraag in de regio ondersteunt de veerkracht van de industrie.”

Meer informatie is te vinden in het rapport, dat u hier kunt downloaden.

Ouder artikel
Met aandacht voor de basis wint Prologis de Best European Developer Brand Award
Nieuwer artikel
Prologis vergroot voetafdruk in belangrijkste Belgische logistiekmarkten

LATEN WE BEGINNEN

Elke connectie begint met een gesprek. Ons team staat klaar om te helpen.