De kansen
Door de klimaatcrisis en de urgentie om impact op het klimaat te verminderen, zoeken overheden, consumenten en bedrijven naar manieren om hun voetafdruk te verminderen. Logistiek vastgoed is uiteraard geen uitzondering gezien juist hier een kans ligt om een grote vermindering in CO2-uitstoot te realiseren in de waardeketen. Prologis zag de stijgende vraag naar low-carbon logistiek en speelde hierop in met het ontwerp en de bouw van Prologis Park Eindhoven DC4: een nieuwe generatie warehouses die meer bieden dan alleen vier muren en een dak. Met dit pand wilde Prologis een warehouse bouwen zonder lokale uitstoot, met netto-nul koolstofuitstoot en met een design waarbij de mens centraal staat. Om een betrouwbare beoordeling van een derde partij te krijgen, droeg Prologis Eindhoven DC4 aan voor de Zero Carbon Certification van het International Living Futurre Institute (ILFI). ILFI beoordeelt projecten en gebouwen op de impact van hun koolstofuitstoot door de gehele levenscyclus. 

De uitdagingen
De ambitieuze doelstellingen vormden een uitdaging bij de bouw van dit warehouse. Ten eerste omdat Prologis Park Eindhoven DC4 gebouwd is op een zogenoemde brownfield: vervuild en daarmee onbruikbaar land. De grond waar Eindhoven DC4 gebouwd zou worden was een voormalige afvalstortplaats met complexe bodemomstandigheden en uitdagende klimaataspecten door vervuiling. Andere uitdagingen waren een gebrek aan waterretentie en een nieuw gebouwdesign zonder gasaansluiting. Het laatste betekent dat bestaande technieken niet toereikend zijn en nieuwe concepten ontdekt moesten worden. Ook het vinden van bouwmaterialen die koolstofvrij zijn of beperkt in koolstofuitstoot, bleek een uitdaging. 

De oplossingen
Om te garanderen dat het vervuilde land hergebruikt kon worden, werden verschillende maatregelen genomen. Zo vonden bodemsaneringen plaats, werd een gasafvoersysteem onder het gebouw aangelegd en een speciale betonnen fundering gelegd om de agressieve, giftige ondergrond te kunnen verdragen. Om voldoende lastdragende capaciteit te faciliteren in het nieuwe warehouse en verzakking van de platte en naadloze vloer te voorkomen werden 15.000 hoge snelheidspalen geïnstalleerd. Tijdens het bouwpproces werden 10% minder bouwmaterialen, lage uitstoot en CSC gecertificeerd beton van Betonhuis, dakisolatie van Kingspan met lage uitstoot en leveranciers met een locatie dichtbij de bouwplaats gebruikt. 

Om de indirecte koolstofvoetafdruk tijdens de levenscyclus van het gebouw te compenseren en de uitstoot tijdens de operaties in het gebouw te verminderen, integreerde Prologis zonnepanelen. Dit zonnesysteem zal meer elektriciteit genereren dan het gehele warehouse verbruikt. De totaal opgewekte energie staat gelijk aan het stroomverbruik van ongeveer 700 huishoudens, waardoor de warehouse niet alleen een plek is voor opslag maar ook voor hernieuwbare energie. Deze data is getest en bevestigd tijdens een operationeel jaar. 

Om een gestructureerde en systemische aanpak aan te bieden voor dit complexe bouwproject, heeft Prologis gewerkt met de BREEAM methodologie. Door het klimaat en de mens voorop te stellen kreeg het warehouse ook BREEAM Outstanding en WELL Gold certificeringen. En de Zero Carbon Certification? Prologis Park Eindhoven DC4 kreeg een Zero Carbon Certification en is het eerste logistieke gebouw wereldwijd dat deze prestigieuze titel ontving. 

Learnings
Een nieuwe lat is gelegd voor Prologis en de logistieke vastgoedmarkt als het gaat om duurzame gebouwen; gebouwen die daadwerkelijke netto-nul zijn. Ondanks dat dit project uitdagend en ambitieus was, laat het verschillende innovatieve technologieën zien om duurzame bouw te bevorderen. Uitdagingen als deze passen perfect bij de gewaagde klimaatdoelen die Prologis formuleerde. Met dit project hoopt Prologis anderen te inspireren om te investeren in een duurzame toekomst. 

Vorig succesverhaal
Duurzaamheid in het zonnetje met een megabatterij voor zonne-energie op Prologis Park Tilburg DC5

LATEN WE BEGINNEN

Elke connectie begint met een gesprek. Ons team staat klaar om te helpen.