Vierde uitgave: Veerkracht bij klanten ten tijde van economische volatiliteit

In deze derde editie van onze serie over COVID-19 en de implicaties op logistiek vastgoed, sommen wij lessen op vanuit onze activiteiten in China en onze wereldwijde data.

Introductie

De vraag naar logistiek vastgoed zal zich blijven ontwikkelen naarmate het consumentengedrag en de toeleveringsketens verschuiven. De wereldwijde portefeuille van Prologis bestaande uit ongeveer 1 miljard vierkante meter illustreert de diversiteit van het logistieke vastgoedklantenbestand, waarin geen enkele sector meer dan 15% van de basishuur voor zijn rekening neemt. Deze diversiteit bevordert de veerkracht aangezien bijna 60% van de klantindustrieën groeit. Daarbij spelen toeleveringsketens een essentiële rol bij het genereren van inkomsten.

Prologis Research verdeelde de impact van COVID-19 in drie fasen: de Stay-at-Home Economy, Recovery en the New Normal. In dit document hebben we ons gericht op de eerste twee fasen. We hebben ze in verband gebracht met belangrijke trends die kunnen leiden tot een toename of afname van logistiek vastgoed, afhankelijk van de sector van de klant. De retail in de US presteert bijvoorbeeld goed.1 In ons volgende paper zullen we ons richten op de lessen die we uit de pandemie hebben geleerd, met een grotere focus op de belangrijkste klantsectoren en de gevolgen op langere termijn.

Onze huidige analyse richt zich op de economische fasen van de pandemie op korte termijn:

  1. De Stay-at-Home Economy: de verkopen in retail in maart per categorie, gewogen naar logistieke vastgoedsector, presteerden beter dan hiervoor met 730 basispunten. Zij lieten slechts een  daling van 1,4% zien, tegenover een daling van 8,7% voor de gehele detailhandel.2
  2. Recovery: in het verleden presteerden de verkopen in retail in de logistieke vastgoedsector 330 basispunten beter dan de gehele detailhandel.3

Lees hier verder.

Related Features