Prologis Fokker Logistics Park: maximale profijt van luchthaventoegang

De ontwikkeling van Prologis Fokker Logistics Park op de luchthaven Schiphol vereiste flinke investeringen in grond en gebouwen, voorheen in gebruik door de vliegtuigbouwer. Na jaren herontwikkeling mag het resultaat er zijn: het is nu het grootste particuliere bedrijvenpark in Europa met directe luchthaventoegang en met de hoogste beveiligingsnormen.

De kans

Prologis greep de mogelijkheid om op het voormalige terrein van vliegtuigbouwer Fokker een groot logistiek bedrijvenpark te ontwikkelen. De ligging, direct aan Schiphol, de derde luchthaven van Europa, was ideaal en bood uitstekende mogelijkheden voor ontwikkeling van moderne, flexibele logistieke faciliteiten op een van de meest gewilde locaties van Nederland.

Prologis Fokker Logistics Park ligt op een unieke plek, met directe verbindingen met Schiphol, snelwegen en openbaar vervoer. Het park is bij uitstek geschikt voor luchtvrachtactiviteiten en bedrijven in de hightechsector.

De uitdaging

De site van Prologis Fokker Logistics Park kent een rijke historie. Het terrein had eerst een agrarische bestemming, werd vervolgens een militaire basis en was daarna de eerste locatie van luchthaven Schiphol. Die werd in de oorlog verwoest en na de oorlog herbouwd op een nieuwe locatie, vlakbij de oude. Na de verhuizing van de luchthaven werd het terrein door vliegtuigfabrikant Fokker in gebruik genomen.

Toen Fokker failliet ging, verwierf Prologis het terrein met opstallen. De transformatie tot een logistieke site vereiste forse investeringen. De grond was vervuild met onder meer betonnen funderingen van eerdere bebouwing, resten van chemische blusmiddelen van de oude Fokkerfabrieken en ondergrondse bekabeling. Verder moest het terrein worden geïnspecteerd op blindgangers uit de Tweede Wereldoorlog.

Prologis Fokker Logistics Park 1980


De oplossing

Prologis ontwikkelde een gefaseerd masterplan voor het project. De herontwikkeling begon in 2000 en de eerste huurder nam in 2003 zijn intrek.  

Prologis startte de werkzaamheden met het saneren van bodem en grondwater. De nieuwe betonnen funderingspalen werden naast de bestaande geslagen en er werd vele kilometers aan nieuwe bekabeling gelegd. Omdat het terrein aan de luchthaven grenst, moest Prologis het hele perceel tot acht meter diepte laten scannen op blindgangers. Verdachte objecten werden uitgegraven en verwijderd; het bleek in de meeste gevallen te gaan om stalen resten van eerdere funderingen. Alleen met deze operatie was al twee maanden werk gemoeid.

Prologis Fokker Logistics Park hofstede sloop platform 2006


Prologis ontwikkelde de logistieke faciliteiten volgens strenge ontwerp-, beveiligings- en duurzaamheidsnormen. Het hele park is via slechts één entree toegankelijk. Het is mede die strenge beveiliging die het park geschikt zo geschikt maakt voor hightechbedrijven.

In december 2018 startte Prologis de speculatieve ontwikkeling van Unit B van het distributiecentrum DC2, dat 11.000 vierkante meter logistieke ruimte gaat omvatten. Fokker DC2 unit B zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2019 worden opgeleverd. De keuze voor speculatieve ontwikkeling werd gemaakt op basis van het uitgebreide klantennetwerk van Prologis en de historisch hoge bezettingsgraad van 97,8 procent in Noordwest-Europa (per januari 2019).

De nieuwe unit krijgt 16 laaddocks en is flexibel te gebruiken, omdat de ruimte in twee aparte ruimtes kan worden opgedeeld, afgestemd op specifieke klantbehoeften. Verder onderscheidt het gebouw zich door zijn duurzaamheid: Prologis streeft naar de BREEAM-accreditatie “Very Good”. Het logistieke park biedt bovendien ruimte voor verdere groei, met een optie voor een extra DC ter grootte van zo’n 10.000 vierkante meter.

Parkmanager Pieter van der Neut begeleidde het herontwikkelingstraject en kent de site als zijn broekzak. Hij is onder de indruk van de transformatie van het terrein tot een modern logistiek park. “Ik kwam hier in 1981 werken, bij Fokker Aircraft. Ik had nooit gedacht dat deze locatie bijna veertig jaar later zou worden herontwikkeld tot een duurzaam en toekomstbestendig logistiek bedrijfsterrein. Als lid van de beheerorganisatie van het park zie ik het als een voorrecht om deze site samen met eigenaren en gebruikers gereed te mogen maken voor de volgende veertig jaar.”

Leerervaringen

Met een totaal oppervlak van 170.000 vierkante meter en 11 distributiecentra is Prologis Fokker Logistics Park het grootste private logistieke park van Europa met een directe luchthavenverbinding. Prologis zag destijds de mogelijkheden om het terrein te ontwikkelen tot een moderne logistieke toplocatie. Met de inspanningen die werden geleverd voor onder meer bodem- en grondwatersanering deed Prologis belangrijke nieuwe ervaringen op voor toekomstige herontwikkelingsprojecten.

Gerelateerde cases

Eemhaven DC2 renovatie en parkontwikkeling

Renovatie van aangekocht vastgoed en de ontwikkeling van Prologis Park Eemhaven

De vraag naar logistiek vastgoed in de Benelux is groot. Eemhaven, gelegen in de haven van Rotterdam is een belangrijke markt. De afgelopen jaren...

Pantos Logistics Prologis Park Tilburg

WELL Building Standard™ pilot -Tilburg DC5 Case Study

Prologis streeft ernaar een goed corporate citizen te zijn door haar milieu-impact te minimaliseren, haar werknemers goed te behandelen en de...

Prologis Park Moissy 2

Projectontwikkeling op basis van duurzame principes – Moissy 2

Prologis zet sterk in op duurzaamheid; daarom speelt herontwikkeling een belangrijke rol in onze portefeuille. Herontwikkeling schept nieuwe ruimte...